Blog

Co je potřeba pro tvorbu www stránek nebo eshopu?

Připravili jsme si pro Vás si pár bodů, na které je potřeba se zaměřit před, při i po samotné tvorbě internetové aplikace (www stránek, elektronického obchodu), včetně možných cenových kalkulací. Samozřejmě některé body nejsou rozepsány do detailů, které by si zasloužili. Ale pro ilustraci je možné si vytvořit ucelený pohled na tvorbu internetových stránek, nebo elektronického obchodu.

Příprava před realizací

  1. Začněte vybráním vhodného doménového jména (např. www.mojedomena.cz) – zde musí platit, že doména již nesmí být obsazená (ověřovat je možné např. na www.domeny.cz). Je možné vybírat z více domén prvního řádu (.cz, .sk, . com…) – cena je do 200 Kč/ rok s DPH pro českou doménu u všech registrátorů. Název domény již není tak podstatný pro vyhledávání, volte takový, který Vás bude dobře reprezentovat a bude snadno zapamatovatelný (většinou do dvou slov). V doménovém jménu neexistují mezery, zvolte případně pomlčku mezi slovy.
  2. K doméně je vhodné vlastnit webhosting (prostor kde je webová aplikace nahrána, včetně prostoru pro emaily atd.) Je možné využít služeb webhostingu zdarma, ale doporučujeme pro dlouhodobý projekt webhosting ve Vaší správě, případně ve správě realizátora s adekvátním nastavením a jistotou, že vše bude fungovat tak jak má – cena cca 1 000 Kč/ rok s DPH. Je možné se setkat s cenou od 500 – 5 000 Kč/ rok. Záleží na parametrech, technické podpoře a dalších aspektech. Více než 1 500 Kč/ rok je pro drtivou většinu klientů zbytečné platit. Je dobré zaregistrovat doménu i webhosting u jednoho registrátora z důvodu lepší administrace.
  3. Výběr vhodného realizátora aplikace (firmy, studenta, známého) – možností je opravdu mnoho. Internetovou aplikaci dneska můžete mít vytvořenou zdarma, v rámci tisíců, desetitisíců, případně platit za pouze měsíční poplatek po dobu kdy funguje. Každý realizátor by s Vámi měl prodiskutovat Vaši představu, specifikovat grafické podklady, určit funkčnost aplikace a zejména nastavit cíle, které má splnit aplikace z hlediska získávání a práci s návštěvníky. Kvalitní realizátor Vám navrhne marketingové strategie, které Vám přinesou návštěvníky a změní je v klienty. Internetové stránky, nebo eshop může být roky provozu, ale nebude generovat téměř  žádný přínos majiteli. Takových projektů jsou desítky, stovky, tisíce. Je pro Vás lepší investovat 2 000 Kč za tvorbu stránek bez výsledku, nebo 20 000 Kč a časem zjistit, že se Vám investice již dávno zaplatila? Často jsme se setkali s klienty, kteří investovali již někdy nemalé sumy do www stránek, nebo eshopu, ale bez výsledku. Náprava bývá někdy velmi náročná a je často potřeba vytvořit www stránky celé znova. Argument typu „Stránky mě stály 10 0000 Kč a už tolik investovat nechci“ je sice pochopitelný, ale za lednici, která po půl roce nestačí Vašim potřebám, také nebudete chtít slevu u jiného prodejce, kde si budete kupovat lepší model (můžete se ji pokusit prodat, ale staré stránky neprodáte, jelikož je nikdo chtít nebude a doménu budete potřebovat pro stránky nové).

Samotná realizace

  1. Realizátor Vám jistě dá k dispozici na výběr z variant grafického prostředí pro návštěvníka (GUI). Nepodceňujte tento aspekt, často se Vám nemusí něco líbit, ale je potřeba brát v potaz spektrum lidí, kteří na Váši aplikaci zavítají a ty je potřeba v co největší míře zaujmout. Zde se často rozhoduje mezi tím, zda návštěvník zůstane, nebo ihned odejde. Doba jakou máte na zaujetí návštěvníka na vstupní stránce jsou maximálně tři vteřiny!
  2. Pokud chcete usilovat o určité pozice ve vyhledávání (seznam.cz, google.cz atd.) Musí být obsah dostatečně pestrý a cílený na konkrétní kořeny slov, které reprezentují Vaše portfolio. Jak toho docílit? Ničím jiným, než vytvořit podrobnou analýzu klíčových slov napříč vyhledávači, kde se chcete umístit na co nejlepších příčkách. Často se jedná o stovky až tisíce variant jednoho kořene slova. Každému kořenu slova, nebo skupině by na Vaší internetové prezentaci měla být určena jedna obsahová stránka. Nesnažte se vytvářet duplicity a daná slova psát všude. Analýza Vám napoví, jaké víceslovní spojení se vyhledává. Nechtějte být vidět na kořeny, nebo obecné tvary slov, je lepší se zaměřit na konkrétnější dotazy. Nakoupí u Vás více zákazníků kteří se k Vám dostanou přes slovo „foťák“, nebo ti kteří vyhledávají „CANON eos 660d“? Jak psát zajímavý obsah? Představte si sebe jako návštěvníka a připravte obsah, který by Vás zaujal a přinutil zůstat. Pokud k tomu nemáte vlohy, nebo čas, je možné využít služeb Copywriterů (živý se tím, že připravují poutavé reklamní a marketingové texty). Platí se za 1 NS (normostrana = 1 800 znaků) v hladinách 300 – 1 000 Kč.
  3. Rozmanité funkce elektronického obchodu, nebo internetových stránek jsou dnes samozřejmostí. Většina realizátorů Vám dá k dispozici redakční systém, ve kterém si budete moci jednoduše upravovat obsah a je zároveň modulární (je ho možné rozšířit o další funkce). Zde záleží na domluvě, cenové politice a schopnostech realizátora, co vše dokáže vytvořit. Zde se můžete pohybovat od tisíců až po desetitisíce Kč.
  4. Zmiňovali jsme tři vteřiny na zaujetí návštěvníka. Jde to textem? Určitě ne. První co vždy zaujme je grafické zpracování a to se často opírá o fotografie a další grafické podklady na www stránkách. Pokud se bavíme o elektronickém obchodě, je naprostá nutnost mít kvalitní fotografie všech produktů. Investice do přípravy takovýchto podkladů se Vám jistě vrátí. Pro internetové stránky s obecným zaměřením je možné také využít služeb databank fotografií a prezentovat se opravdu na úrovni. Jedna z mnoha je například Shutterstock. Cena takto zakoupené fotografie se pohybuje do 100 Kč v přijatelném rozlišení.
  5. Veškeré body ohledně obsahu a grafických materiálů musí být naplněny pro všechny stránky / podstránky Vaší aplikace. Návštěvníci totiž z vyhledávání nebudou přesměrováni na hlavní stránku, ale na konkrétní produkt / službu. Proto je potřeba opravdu pečlivě připravovat veškeré materiály, s čímž Vám pomůže, nebo je schopen i za Vás to připravit realizátor, kterého si vyberete.
  6. Z hlediska funkčnosti je v dnešní době velmi dobré uvažovat o tzv. responsive design (tedy aby se Vaše stránky, eshop přizpůsobovali všem zařízením – mobil, tablet, PC). Určitě není pro návštěvníka příjemné přibližovat obsah, aby se dověděl jak Vás má kontaktovat, co nabízíte, nebo kde se nacházíte. U kvalitních prezentací stačí zmenšit okno prohlížeče (jeho šířku) a uvidíte, zda a jak se dané stránky přizpůsobují.

Co dál?

Máte vytvořené stránky, eshop a myslíte si, že vše končí? Omyl, zda začíná třetí část, mnohdy nejnáročnější, ale s vidinou zajímavých výsledků.

  1. Pokud jste dodrželi výše popsané body, máte k dispozici elegantní internetové stránky, nebo obchod splňující nutné aspekty pro dlouhodobou funkčnost a práci s návštěvníky. Jestliže chcete mít přehled o tom jaká je návštěvnost, odkud k Vám návštěvníci chodí, přes jaká klíčová slova, kteří z nich se stávají klientem, z jaké lokality, zda se jedná o placenou kampaň a spoustu dalších zajímavých vazeb, není nic jednoduššího než napojit internetovou aplikaci na Analytické nástroje. Je jich mnoho a mezi velmi rozšířené patří Google Analytics. Tato služba je zdarma, otázkou je, zda dokážete správně interpretovat získaná data. Stejně jako když chcete uvařit vynikající večeři. Ingredience máte, návod si také na internetu najdete, ale výsledek nemusí dopadnout podle Vašich představ. Najděte si analytika, nebo společnost, která s tím má zkušenosti a bude data zpracovávat a dávat Vám zpětnou vazbu jak si stojíte a kde by bylo dobré soustředit úsilí na další propagaci Vašeho obchodu, nebo společnosti. Hodinová sazba dobrého analytika se může pohybovat do 1 000 Kč. Často společnosti, nebo analytici vytvoří měsíční spolupráci a stanoví cenu na základě potřeb klienta.
  2. Možností jak získat návštěvníky je mnoho – organické vyhledávání (google.cz, seznam.cz), placené kampaně (PPC) v těchto vyhledávačích – ty zvýrazněné výsledky vyhledávání na straně a v prvních třech pozicích (platíte za každý proklik danou cenu na základě konkurence daného slova), zdroj ze sociálních sítích (Facebook, Google+, Youtube), srovnávače zboží (heureka.cz, zbozi.cz), přímá návštěvnost, návštěvnost z odkazujících stránek atd. Veškeré tyto zdroje lze velmi přesně měřit v analytickém nástroji a přesně říci co jste investovali a co vám to přineslo. Je velmi přínosné následně zjistit, že PPC kampaň na google.cz s nákladem 10 000 Kč přinesla obrat 100 000 Kč se ziskem 20 000 Kč. Mají potom dané kroky smysl? Jistě že ano. Cena za proklik je na základě konkurence v hladinách 0,2 Kč – desítky Kč (je potřeba dobře nastavit a upravovat kampaně –  s tím Vám pomohou specialisté za předem dohodnutý poplatek).
  3. Z dlouhodobého hlediska je nejzajímavějším zdrojem návštěvníků organické vyhledávání (seznam.cz, google.cz). Jak se ale dostat na vyšší příčky? Zapomeňte na garanci prvních příček a další podobné nabídky. Z principu vyhledávačů to není možné. Lze se různými technikami dostat na přední příčky (z velké většiny se jedná ale o podvodné techniky) a jakmile přestanete platit, nebo dojde k vylepšení algoritmu vyhledávače (to se děje i několikrát do roka), spadnete okamžitě dolů, v horším případě dostanete penalizaci a její náprava je velmi náročná, někdy téměř nemožná.
  4. Pojem SEO (optimalizace pro vyhledávání) je princip splnit určité parametry na www stránkách a poté nasměrovat kvalitní zpětné odkazy na Vaši internetovou prezentaci na konkrétní podstránky, jedná se tedy o linkbuilding (tvorbu zpětných odkazů). Principielně by toto mělo vznikat automaticky ( pokud máte zajímavý obsah, nebo jste věrohodní), tím vyhledávač získává informaci, že Váš produkt / stránka je zajímavá a vedou na ní cesty i odjinud (zde se již dostáváme na pole virality a inboud marketingu). Nad registrací do katalogů, kterou nabízí velká většina „registrátorů“ neuvažujte, jedná se často o nabídky stovek až tisíců nekvalitních odkazů. Je potřeba získávat cílené odkazy z kvalitních stránek. Mohou se nakupovat, získávat výměnou, případně komentováním v diskuzích, fórech atd.
  5. Pro zajímavost – nakupování odkazů, jejich výměna a další „SEO techniky“ rovněž nejsou žádoucí z pohledu vyhledávačů, některé jsou přímo zakázané… defacto samotný pojem SEO již vyjadřuje cílené přizpůsobování obsahu a cest k němu, což vyhledávače nevidí rádi, ale tolerují. Vyhledávače se snaží vždy přiblížit tomu, kdo vyhledává a co potřebuje a ne tomu kdo chce být viděn na předních příčkách.

Doufáme, že jsme Vám vnesli přehled o důležitých aspektech, na které je potřeba se zaměřit. V případě, že by jste potřebovali pomoci s některou z činností, nebo vysvětlit více do detailů některý z bodů, obraťte se na nás. Rádi Vám vyjdeme vstříc.

TAGS >